Avbokningsregler

Go Alpins avbokningsregler är utformade så att ni ska kunna känna er extra trygga. Inför vintersäsong 2022 förbättrar vi våra villkor ytterligare. Dessa avbokningsregler gäller:

  • Boka idag och betala endast 250 kr/resenär inom 7 dagar. 
  • I maj månad betalar ni ytterligare 1.750 kr per resenär. Denna kostnad är fullt återbetalningsbar vid avbokning senast 1 september.
  • Fri om- & avbokning till 1 september. Ni kan alltså boka av resan och få 1.750 kr/resenär tillbaka, om detta görs senast 1 september. Eller boka om till annan resa med Go Alpin helt kostnadsfritt.
  • Boka av fram till 100 dagar före avresa till mycket låg kostnad. Om ni avbokar senast 100 dagar före avresa behåller vi endast halva anmälningsavgiften.
  • Avboka fram till 40 dagar före avresa till låg kostnad. Om ni avbokar mellan 99 och 40 dagar före avresa behåller vi endast anmälningsavgiften. Inga andra krav på betalning sker.
  • Vid avbeställning 21-39 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50% av resans pris.

  • Vid avbeställning 15-20 dagar före avresan, skall resenären erlägga 75% av resans pris.

  • Vid avbeställning 1-14 dagar före avresan skall resenären betala hela resans pris.

    Vid beräkning av antal dagar före avresan räknas ej avresedagen in.

Anmälningsavgiften är nästan alltid 2000 kr per person. Några enstaka undantag finns, men det ser ni tydligt vid bokningstillfället och i er bokningsbekräftelse. 

Skulle UD avråda för att resa till ert resmål eller alla liftar vara stängda följer Go Alpin givetvis detta och återbetalar alla era kostnader för resan, enligt de bestämmelser som finns i Paketreselagen. Detta gäller endast nära inpå avresa. Väljer man att frivilligt avboka sin resa får man inte avbokningskostnaden tillbaka om UD avråder i efterhand eller resan blir inställd av någon annan anledning. 

Vi har förmodligen branschens bästa avbokningsregler! 

FAQ (Vanliga frågor)

FRÅGA: Om det krävs negativt Corona-test inför resan. Vilka regler gäller då vid avbokning, återbetalning etc?
SVAR: Resenären kan inte avboka kostnadsfritt. Resenären avbokar sin resa och får betala avbeställningsavgift enligt resevillkoren. 
ORSAK: Paketresan kan genomföras i enlighet med avtalet. Att en resenär inte vill delta i resan är en omständighet som är hänförlig till resenären. 

FRÅGA: Om det blir ett krav på vaccinintyg i Italien och vi inte har fått möjlighet att vaccinera oss i Sverige innan vi åker, dvs vi får inte komma in i landet. Vilka regler gäller då vi avbokning, återbetalning etc?
SVAR: Resenären kan inte avboka kostnadsfritt. Resenären avbokar sin resa och får betala avbeställningsavgift enligt resevillkoren. 
ORSAK: Paketresan kan genomföras i enlighet med avtalet. Att en resenär inte kan delta i resan, beror på att denne inte kan uppfylla de hälsokrav som finns, dvs en omständighet som är hänförlig till resenären. 

FRÅGA: Alla liftar på resmålet är stängda. Vilka regler gäller då vid avbokning, återbetalning etc?
SVAR: Resenären kan avboka kostnadsfritt. Researrangören måste återbetala alla pengarna för resan. 
ORSAK: Syftet med paketresan inte kan uppfyllas. I detta fall att åka skidor. Researrangören kan inte genomföra resan i enlighet med avtalet. Därför har resenären rätt till full återbetalning. 
OMSTÄNDIGHET: Dock gäller ovanstående endast om hela skidområdet är stängt. Det kan ju vara så att flertalet liftar fortfarande är igång. Det krävs att flertalet av liftarna är stängda för att resenären ska kunna avboka kostnadsfritt.  

FRÅGA: Om det krävs självisolering (karantän) vid inresa till Italien. Vilka regler gäller då vid avbokning, återbetalning etc?
SVAR: Resenären kan inte avboka kostnadsfritt. Resenären avbokar sin resa och får betala avbeställningsavgift enligt resevillkoren. 
ORSAK: Paketresan kan genomföras i enlighet med avtalet. Att en resenär inte kan delta i resan, beror på de hälsokrav som finns, dvs en omständighet som inte researrangören kan råda över.